Η Θεσσαλονίκη, Νύμφη του Βορρά, που κάποτε ήταν λίκνο ανάπτυξης στην πιο δυναμική περιφέρεια της χώρας, έχει μετατραπεί σε σύμβολο συστηματικής υποβάθμισης. Κλειστά καταστήματα, συρρικνούμενα εισοδήματα, μαζικές πτωχεύσεις και νέοι που φεύγουν, συνθέτουν μια καθημερινή εικόνα εγκατάλειψης που δεν οφείλεται σε κακή τύχη, αλλά σε πολιτικές επιλογές και γραφειοκρατικά εμπόδια.
Η Κεντρική Μακεδονία που μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 2000 ήταν η πρώτη περιφέρεια της χώρας, σήμερα έχει κατρακυλήσει στην 8η-9η θέση, χάνοντας το 65% του σχετικού ΑΕΠ της σύμφωνα με την Eurostat. Το χάσμα Θεσσαλονίκης – Αθήνας έχει φτάσει το 60%, ενώ στο κέντρο της πόλης έχουν ”πέσει” 2.200 λουκέτα – περισσότερα ακόμα και από τα χρόνια της μεγάλης κρίσης. Πτώχευση βιομηχανιών +80-85%, μαζικά λουκέτα στην εστίαση, brain drain και τουριστικό μερίδιο που κατέρρευσε στο 7%. Εισοδήματα σε πτώση, κατανάλωση που καταρρέει. Η δε κυβέρνηση…κόβει κορδέλες για πάρκα και προχωρά σε «έργα» που δεν παράγουν ούτε ένα ευρώ ΑΕΠ. Δεν είναι κακή συγκυρία. Είναι πολιτική επιλογή.
Το χωροταξικό – αναπτυξιακό – επενδυτικό μπλόκο για όλη τη Θεσσαλονίκη και ειδικά στη παραγωγική μηχανή δυτικά!
Σε ζώνες 10-15 χιλιομέτρων σε όλη τη δυτική Θεσσαλονίκη, Λαχανόκηποι 890 στρέμματα, Εύοσμος 800 στρέμματα, Καλοχώρι 850 επιχειρήσεις, επιβάλλονται παράνομες, κατά το Ευρωπαϊκό Δίκαιο, απαγορεύσεις που δεν ισχύουν πουθενά αλλού στην Ελλάδα ούτε στην ΕΕ. Αποτροπή επενδύσεων πολλών δις €, ξενοδοχεία μόνο 50-80 κλίνες, υποβάθμιση χρήσεων γης από κατοικίες σε αποθήκες. Σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση και στην Αθήνα- Ασπρόπυργο δεν υπάρχει τίποτα από όλα αυτά. Μόνο στη Θεσσαλονίκη ισχύει το «δύο μέτρα και δύο σταθμά».
Οι ίδιοι άνθρωποι που υπόσχονται «πνεύμονα ανάπτυξης» για τη Θεσσαλονίκη, υπογράφουν τα αντίθετα. Λόγια παχιά, μεθοδεύσεις – πράξεις πνιγηρές. Και η τοπική ελίτ, όταν πάει στην Αθήνα…σκύβει το κεφάλι…Αποτέλεσμα; Μια πόλη με περήφανο παρελθόν και θλιβερό παρόν. Από Κεντρική Μητρόπολη της Νοτιοανατολικής Ευρώπης σε πρωτεύουσα της παρακμής. Θύμα κακών πολιτικών και τοπικής μικροψυχίας όπου οι πολίτες έχουν μάθει να συμβιβάζονται με την υποτέλεια – ευτέλεια.
Υπάρχει ευκαιρία κ ελπίδα
Η Θεσσαλονίκη μια πόλη που η στρατηγική της θέση υποσχόταν ηγετικό ρόλο στα Βαλκάνια και πέρα από αυτά, δεν κατάφερε μέχρι σήμερα να μετατρέψει αυτό το πλεονέκτημα σε πραγματική ανάπτυξη και αίγλη. Μπορεί όμως κάλλιστα να αντιστρέψει το κλίμα με τέσσερις συγκεκριμένες τροποποιήσεις σε υπουργικές αποφάσεις και πολεοδομικά σχέδια που ήδη ισχύουν παντού στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στην Αθήνα, αλλά όχι στη Θεσσαλονίκη.
Συγκεκριμένα
Πολεοδομικό Κορδελιού-Ευόσμου 800 στρεμ. & Περιφερειακό Χωροταξικό ζώνες 10Χ15 χλμ: Άρση των παράνομων περιορισμών που αποτρέπουν επενδύσεις δισεκατομμυρίων €, προκαλούν ζημιά εκατοντάδων εκατομμυρίων.
Λαχανόκηποι (890 στρέμματα): Άρση των αυθαίρετων απαγορεύσεων δόμησης και επενδύσεων σε ξενοδοχεία (μόνο 50-80 κλίνες), που ακρωτηριάζουν τη δυνατότητα μεγάλων τουριστικών και επιχειρηματικών projects δίπλα στο Πόρτο Παλάς και το ΜΕΤ.
Καλοχώρι: Άρση των εξοντωτικών χαρατσιών 300 εκατ. ευρώ που απειλούν 850 επιχειρήσεις και μετατρέπουν την περιοχή σε «ομηρία» με πρόσχημα ένα «επιχειρηματικό πάρκο» που δεν προχωρά.
Αξιοποίηση 1.000.000 κενών τετραγωνικών μέτρων (η «προίκα» της πόλης) και αποτροπή συρρίκνωσης/μεταφοράς της ΔΕΘ, αντί να ενισχύεται ο ανταγωνισμός στην Αθήνα.
Αυτές οι αλλαγές είναι zero-cost, λίγων γραμμών, δεν χρειάζονται νόμοι ούτε χρήματα. Απλώς εφαρμογή της ίδιας νομιμότητας που ισχύει στην Αθήνα, στον Ασπρόπυργο και σε όλη την ΕΕ. Η Θεσσαλονίκη ”λεηλατείται”, αλλά έχει ακόμα τεράστιες ευκαιρίες. Δεν χρειάζεται να χαθούμε σαν ηλίθιοι. Να τις αρπάξουμε. Τώρα.

Οι διορθώσεις για να αναταθεί εισοδηματικά η Θεσσαλονίκη- δυτικά. Άρση των εμποδίων και της αποτροπής επενδύσεων – Σχεδιαγράμματα

Η θετική παραίνεση της ΕΕ 2019, ότι επιβάλλονται επενδύσεις εκτός ορίων δεξαμενών και δεν προβλέπονται κλείσιμο επιχειρήσεων, σχολείων, κ. α.

Οι 478 μεγάλες επιχειρήσεις και ενώσεις πολιτών (που αντιπροσωπεύουν το 50% του ΑΕΠ της Κεντρικής Μακεδονίας), μαζί με Δήμους και πολίτες, έχουν ήδη κάνει 8 μεγάλες συγκεντρώσεις, έχουν συναντήσει Πρωθυπουργούς, Υπουργούς, Ευρωπαίους αξιωματούχους (ακόμα και τον Πρόεδρο Γιούνκερ) και έχουν καταθέσει προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Το μήνυμά τους είναι ξεκάθαρο: «Προσπερνάμε τις αέναες υποσχέσεις. Ώρα για άμεσες διορθώσεις. Ο Πρωθυπουργός που έρχεται 11 φορές στη Θεσσαλονίκη με υποσχέσεις και η Κυβέρνηση, οι Δήμαρχοι και οι εκλεγμένοι οφείλουν να συγκροτήσουν ενιαίο μέτωπο και να απαιτήσουν την άρση των παρανόμων εμποδίων τώρα. Μόνο έτσι θα έρθουν επενδύσεις δισεκατομμυρίων, νέο ΑΕΠ, νέες θέσεις εργασίας και πραγματική ανάταξη.»